Vlaams Belang Heusden-Zolder

facebook twitter feed

Grafschennis: Nabestaanden willen eindelijk standpunten kennen van politieke partijen

Additional Info

grafschennis

Actiecomité "Stop de legale grafschennis in Heusden-Zolder" heeft in een open brief om een reactie van partijvoorzitters gevraagd. Wij zullen hier zo spoedig mogelijk op reageren, al is het geen nieuws dat wij de standpunten met het actiecomité delen.

U kan de strijd van het Comité steunen op grafschennis.be.

Geachte partijvoorzitter,

Als gevolg van de reorganisatie van de begraafplaatsen in Berkenbos en Bolderberg blijft de toekomst van vele graven nog steeds een erg gevoelig gegeven bij talloze nabestaanden.

Na de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen jaar en beloftes die ermee gepaard gingen, willen wij namens het actiecomité Stop de legale grafschennis in Heusden-Zolder graag de standpunten vernemen die jullie partij aanneemt, aangaande de in vorige legislatuur massale geplande ontgravingen in Berkenbos en Bolderberg.

Vanuit het actiecomité vragen wij alvast uitdrukkelijk om:

1. Nabestaanden de kans te geven zich te regulariseren aangaande het nemen van concessies en hen op deze wijze de mogelijikheid te bieden om de grafrust van hun dierbare overledenen te behouden.

2. Wij hopen met aandrang dat er NIET zal gekozen worden om louter esthetische en subjectieve uitgangspunten (zie Nederlandse studie Genius Loci van 2008) te laten primeren op een intiem en gevoelsmatig kwetsen van nabestaanden, met wrange gevoelens tot gevolg.

Overigens bestaat er geen enkele wettelijike verplichting of richtlijn aangaande de visuele omkadering van kerkhoven en kunnen enkel selectieve ontgravingen van verwaarloosde graven perfect georganiseerd worden.
Heel wat gemeentebesturen kiezen daar trouwens voor.

Wij willen voorkomen om geconfronteerd te worden met pijnlijke en definiteve beslissingen waarbij ook de kiezer in het ongewisse blijft aangaande specifieke verantwoordelijkheden van politieke partijen, wiens standpunt onduidelijk of onuitgesproken bleef.
Precies daarom wensen wij graag transparant de standpunten van jullie partij te ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

Herman Bielen